تنمية الذكاء الوجداني لخفض الألكسيثميا لدى عينة من الأطفال ذوي صعوبات تعلم القراءة
إعداد
د. أحمد صابر الشركسي
أستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة
كلية التربية جامعة الدمام
الملخص باللغة العربية :
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على فعالية برنامج لتنمية الذكاء الوجداني وأثره على خفض الألكسيثميا لدى عينة من الأطفال ذوي صعوبات تعلم القراءة , وتكونت عينة الدراسة من (35) طالبًا من ذوي صعوبات تعلم القراءة تراوحت أعمارهم بين (10 – 12) عامًا , تم تقسيمهم لمجموعتين (تجريبية – ضابطة) , طُبق عليهم جميعًا مقياس الذكاء الوجداني , ومقياس الألكسيثميا للأطفال , واختبار الذكاء المصور , ومقياس المستوى الاقتصادي والاجتماعي لمحمد البحيري(2002) , اختبار تشخيص صعوبات القراءة لأحمد عواد , ومقياس تقدير الخصائص السلوكية للطلاب ذوى صعوبات التعلم لفتحي الزيات , والبرنامج التدريبي للمجموعة التجريبية فقط , وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في أبعاد الذكاء الوجداني (الوعي بالذات – إدارة الانفعالات – التعاطف – الدافعية – المهارات الاجتماعية) في اتجاه القياس البعدي , وأبعاد الألكسيثميا (صعوبة تمييز المشاعر , صعوبة وصف المشاعر , التفكير الموجه خارجيًا) في اتجاه القياس القبلي , ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على أبعاد الذكاء الوجداني في اتجاه المجموعة التجريبية , والألكسيثميا في اتجاه المجموعة الضابطة , وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب القياسين (البعدي – التتبعي ) للمجموعة التجريبية على أبعاد الذكاء الوجداني , والألكسيثميا , وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب القياسين القبلي والبعدي للمجموعة الضابطة في أبعاد الذكاء الوجداني , والألكسيثميا .
Emotional Intelligence Development to Reduction Alexithymia in the Sample of Children with Learning Disabilities in Reading
Dr. Ahmed S. Elsharkasy
Assistant Professor – Special Education Dep.
Faculty of Education – Dammam University
Abstract
The aim of this study was to investigate the effectiveness of the program for the development of Emotional Intelligence and its impact on reducing Alexithymia among a sample of children with Learning Disabilities in Reading, and study sample consisted of (35) students with Learning Disabilities in Reading between the ages of (10-12) years were divided into two groups (experimental - control) , Emotional Intelligence measure, the measure Alexithymia for children, The Photographer Intelligence test, The social economic and cultural level Scale (Mohamed El Beherie, 2002) , a diagnostic test reading difficulties Ahmed Awad , and the measure estimate behavioral characteristics of students with learning disabilities to Fathi El Zayat was administrated for all subjects, and the training program . The results showed that there were statistically significant differences between the mean ranks two measurements pre and post experimental group in the dimensions of Emotional Intelligence (self-awareness - the management of emotions - empathy - motivation - social skills) towards post measurement , and the dimensions of Alexithymia (Difficulty Identifying Feelings , Difficulty Describing Feelings, Externally-Oriented Thinking) towards pre measurement , and there were statistically significant differences between the mean ranks experimental and control groups in the dimensional measurement on the dimensions of Emotional Intelligence towards the experimental group , and Alexithymia towards the control group . There were statistically significant differences between the mean ranks two measurements (posttest - iterative) for the experimental group on the dimensions of Emotional Intelligence, and Alexithymia , and there were statistically significant differences between the mean of the two measurements ranks pre and post to the control group in the dimensions of Emotional Intelligence, and Alexithymia.
إعداد
د. أحمد صابر الشركسي
أستاذ مساعد بقسم التربية الخاصة
كلية التربية جامعة الدمام
الملخص باللغة العربية :
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على فعالية برنامج لتنمية الذكاء الوجداني وأثره على خفض الألكسيثميا لدى عينة من الأطفال ذوي صعوبات تعلم القراءة , وتكونت عينة الدراسة من (35) طالبًا من ذوي صعوبات تعلم القراءة تراوحت أعمارهم بين (10 – 12) عامًا , تم تقسيمهم لمجموعتين (تجريبية – ضابطة) , طُبق عليهم جميعًا مقياس الذكاء الوجداني , ومقياس الألكسيثميا للأطفال , واختبار الذكاء المصور , ومقياس المستوى الاقتصادي والاجتماعي لمحمد البحيري(2002) , اختبار تشخيص صعوبات القراءة لأحمد عواد , ومقياس تقدير الخصائص السلوكية للطلاب ذوى صعوبات التعلم لفتحي الزيات , والبرنامج التدريبي للمجموعة التجريبية فقط , وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات رتب القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في أبعاد الذكاء الوجداني (الوعي بالذات – إدارة الانفعالات – التعاطف – الدافعية – المهارات الاجتماعية) في اتجاه القياس البعدي , وأبعاد الألكسيثميا (صعوبة تمييز المشاعر , صعوبة وصف المشاعر , التفكير الموجه خارجيًا) في اتجاه القياس القبلي , ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على أبعاد الذكاء الوجداني في اتجاه المجموعة التجريبية , والألكسيثميا في اتجاه المجموعة الضابطة , وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب القياسين (البعدي – التتبعي ) للمجموعة التجريبية على أبعاد الذكاء الوجداني , والألكسيثميا , وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب القياسين القبلي والبعدي للمجموعة الضابطة في أبعاد الذكاء الوجداني , والألكسيثميا .
Emotional Intelligence Development to Reduction Alexithymia in the Sample of Children with Learning Disabilities in Reading
Dr. Ahmed S. Elsharkasy
Assistant Professor – Special Education Dep.
Faculty of Education – Dammam University
Abstract
The aim of this study was to investigate the effectiveness of the program for the development of Emotional Intelligence and its impact on reducing Alexithymia among a sample of children with Learning Disabilities in Reading, and study sample consisted of (35) students with Learning Disabilities in Reading between the ages of (10-12) years were divided into two groups (experimental - control) , Emotional Intelligence measure, the measure Alexithymia for children, The Photographer Intelligence test, The social economic and cultural level Scale (Mohamed El Beherie, 2002) , a diagnostic test reading difficulties Ahmed Awad , and the measure estimate behavioral characteristics of students with learning disabilities to Fathi El Zayat was administrated for all subjects, and the training program . The results showed that there were statistically significant differences between the mean ranks two measurements pre and post experimental group in the dimensions of Emotional Intelligence (self-awareness - the management of emotions - empathy - motivation - social skills) towards post measurement , and the dimensions of Alexithymia (Difficulty Identifying Feelings , Difficulty Describing Feelings, Externally-Oriented Thinking) towards pre measurement , and there were statistically significant differences between the mean ranks experimental and control groups in the dimensional measurement on the dimensions of Emotional Intelligence towards the experimental group , and Alexithymia towards the control group . There were statistically significant differences between the mean ranks two measurements (posttest - iterative) for the experimental group on the dimensions of Emotional Intelligence, and Alexithymia , and there were statistically significant differences between the mean of the two measurements ranks pre and post to the control group in the dimensions of Emotional Intelligence, and Alexithymia.