الاتجاهات نحو البيئة وعلاقاتها ببعض المتغيرات الديموغرافية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بولاية الخرطوم
د/ فاطمة محمد الخير الصديق
المستخلص:
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الوجهة العامة للاتجاهات نحو البيئة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بولاية الخرطوم ، وعلاقة هذه الاتجاهات بمستوى تعليم الوالدين ، كما هدفت إلى المقارنة بين مجموعات مختلفة من التلاميذ فيما يخص اتجاهاتهم نحو البيئة. استخدمت الباحثة المنهج التثليثي. بلغ حجم العينة 474 تلميذا وتلميذه تم اختيارهم عشوائيا من مختلف المدارس الثانوية بولاية الخرطوم. لجمع البيانات استخدمت الباحثة استمارة المعلومات الأساسية ومقياس الاتجاهات نحو البيئة من تصميمها. عند التحليل الإحصائي تم استخدام اختبار "ت" لمجموعة واحدة اختبار "ت" لمجموعتين مستقلتين ومعامل الارتباط الرتبي لسبيرمان.
توصلت الدراسة إلى نتائج دالة إحصائيا وهي كالآتي : تتصف اتجاهات التلاميذ نحو البيئة بالايجابية. توجد علاقة ارتباطية طردية بين الاتجاهات نحو البيئة لدى التلاميذ ومستوى تعليم والديهم.لا توجد فروق في الاتجاهات نحو البيئة بين الذكور والإناث من التلاميذ. يتمتع تلاميذ المستوى الثالث باتجاهات نحو البيئة أفضل مما لدى تلاميذ المستوى الأول، بالإضافة إلى أن التلاميذ الذين نشئوا في الحضر لديهم اتجاهات نحو البيئة أفضل من التلاميذ الذين نشئوا في الريف.
الكلمات المفتاحية: الاتجاهات نحو البيئة – السلوك البيئي – الانفعال بالتلوث البيئي – المعارف البيئية – مستوى تعليم الوالدين - مكان النشأة - المستوى الصفي.
Attitudes Towards the Environment and Their Relationships with Some Demographic Variables among Secondary School Students in Khartoum State, Sudan
Abstract:
This study aimed to elucidate the general trend of attitudes towards the environment among secondary school students at Khartoum State, and their association with their parents' level of education. In addition there is a comparison between various student groups with regard to their attitudes towards the environment. The researcher adopted a triangulation methodology. The sample size included 474 males and females students randomly selected from various secondary schools in Khartoum State. Two instruments were used for data collection: basic data form and the Attitudes Towards Environment Scale designed by the researcher. t-test for one group, t-test for two independent groups and Spearmen correlation coefficient were used in the statistical analysis of data. The study resulted in the following statistically significant results: The attitudes of the students towards the environment are characterized by being positive; there is a perpetual correlation between student attitudes towards the environment and their parent’s level of education; there are no significant differences in the attitudes towards the environment between male and female students; third year students enjoyed better attitudes towards the environment than first year students; lastly students nurtured in urban areas have better attitudes towards the environment than those nurtured in rural areas.
Key words: attitudes towards the environment- environmental behavior- emotional reaction to environmental pollution- environmental knowledge- parent’s education- place of nurture – school class level
مجلة السلوك البيئي (مج2، ع2 ، إبريل 2014 ، 4-64 )
د/ فاطمة محمد الخير الصديق
المستخلص:
هدفت هذه الدراسة إلى معرفة الوجهة العامة للاتجاهات نحو البيئة لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بولاية الخرطوم ، وعلاقة هذه الاتجاهات بمستوى تعليم الوالدين ، كما هدفت إلى المقارنة بين مجموعات مختلفة من التلاميذ فيما يخص اتجاهاتهم نحو البيئة. استخدمت الباحثة المنهج التثليثي. بلغ حجم العينة 474 تلميذا وتلميذه تم اختيارهم عشوائيا من مختلف المدارس الثانوية بولاية الخرطوم. لجمع البيانات استخدمت الباحثة استمارة المعلومات الأساسية ومقياس الاتجاهات نحو البيئة من تصميمها. عند التحليل الإحصائي تم استخدام اختبار "ت" لمجموعة واحدة اختبار "ت" لمجموعتين مستقلتين ومعامل الارتباط الرتبي لسبيرمان.
توصلت الدراسة إلى نتائج دالة إحصائيا وهي كالآتي : تتصف اتجاهات التلاميذ نحو البيئة بالايجابية. توجد علاقة ارتباطية طردية بين الاتجاهات نحو البيئة لدى التلاميذ ومستوى تعليم والديهم.لا توجد فروق في الاتجاهات نحو البيئة بين الذكور والإناث من التلاميذ. يتمتع تلاميذ المستوى الثالث باتجاهات نحو البيئة أفضل مما لدى تلاميذ المستوى الأول، بالإضافة إلى أن التلاميذ الذين نشئوا في الحضر لديهم اتجاهات نحو البيئة أفضل من التلاميذ الذين نشئوا في الريف.
الكلمات المفتاحية: الاتجاهات نحو البيئة – السلوك البيئي – الانفعال بالتلوث البيئي – المعارف البيئية – مستوى تعليم الوالدين - مكان النشأة - المستوى الصفي.
Attitudes Towards the Environment and Their Relationships with Some Demographic Variables among Secondary School Students in Khartoum State, Sudan
Abstract:
This study aimed to elucidate the general trend of attitudes towards the environment among secondary school students at Khartoum State, and their association with their parents' level of education. In addition there is a comparison between various student groups with regard to their attitudes towards the environment. The researcher adopted a triangulation methodology. The sample size included 474 males and females students randomly selected from various secondary schools in Khartoum State. Two instruments were used for data collection: basic data form and the Attitudes Towards Environment Scale designed by the researcher. t-test for one group, t-test for two independent groups and Spearmen correlation coefficient were used in the statistical analysis of data. The study resulted in the following statistically significant results: The attitudes of the students towards the environment are characterized by being positive; there is a perpetual correlation between student attitudes towards the environment and their parent’s level of education; there are no significant differences in the attitudes towards the environment between male and female students; third year students enjoyed better attitudes towards the environment than first year students; lastly students nurtured in urban areas have better attitudes towards the environment than those nurtured in rural areas.
Key words: attitudes towards the environment- environmental behavior- emotional reaction to environmental pollution- environmental knowledge- parent’s education- place of nurture – school class level
مجلة السلوك البيئي (مج2، ع2 ، إبريل 2014 ، 4-64 )