درجة تحمل المعلمين لمشكلات طلابهم السلوكية ومدى مواجهتهم لمشكلات المعلم في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية
دراسة على عينة من معلمي ومعلمات محافظة المجمعة
د.ابراهيم بن عبد الله الحسينان
أستاذ علم النفس التربوي المساعد جامعة المجمعة
المخلص:
هدفت هذه الدارسة إلى التعرف على درجة تحمل معلمي ومعلمات محافظة المجمعة لمشكلات طلابهم السلوكية ، ومدى مواجهتهم لمشكلات المعلم. كما فحصت هذه الدراسة العلاقة بين درجة التحمل ، ومدى ما يواجه المعلم من مشكلات. كما هدفت الدراسة لمعرفة الفروق في درجة تحمل المعلمين والمعلمات ، وفي مدى مواجهتهم لمشكلات المعلم التي تعزى للمرحلة الدراسية ، والجنس ، وسنوات الخبرة ، والإعداد التربوي. وتكونت عينة الدراسة من (79) معلم ومعلمة في المدارس الحكومية التابعة لإدارة التعليم بمحافظة المجمعة . واستخدمت الدراسة لتحقيق اهدافها مقياس لتحديد درجة تحمل المعلمين ، ومقياس آخر لتحديد مدى مواجهة المعلمين لمشكلات المعلم. وخرجت الدراسة بما يلي :
1-أن هناك ( مشكلات سلوكية تمثل 17% من مشكلات الطلاب السلوكية التي تم فحصها ، يمكن تصنيفها على أنها مشكلات لا يتحملها المعلمون والمعلمات ، و (25) مشكلة تمثل53 % من المشكلات يتحملها المعلمون والمعلمات بشكل متوسط ، و (14) مشكلة تمثل 30 % من المشكلات يتحملها المعلمون والمعلمات بشكل كبير .
2-هنالك (25) مشكلة من مشكلات المعلم قرر المعلمون والمعلمات أنهم لا يواجهونها أبداً، وهي تمثل 53% من مجمل مشكلات المعلم التي تم فحصها في هذه الدراسة . كما أقر المعلمون بأن هناك (22) مشكلة يواجهونها أحياناً ، وهي تمثل ما نسبته 47% من مجمل مشكلات المعلم ، بينما لم يتبين من نتائج الدراسة وجود لمشكلات يواجها المعلمون والمعلمات بشكل كبير .
3-لا يوجد ارتباط دال احصائيا بين درجة تحمل المعلمين والمعلمات لمشكلات طلابهم السلوكية ومدى مواجهتهم لمشكلات المعلم ، وذلك على مستوى الابعاد أو الدرجة الكلية .
4-لا توجد فروق دالة احصائياً في درجة تحمل المعلمين والمعلمات لمشكلات طلابهم السلوكية في محافظة المجمعة تعزى لمتغيرات الدراسة(المرحلة الدراسية والجنس وسنوات الخبرة و الإعداد التربوي) .
5-لا توجد فروق دالة احصائياً بين متوسطات درجات مدى مواجهة معلمي ومعلمات محافظة المجمعة لمشكلات المعلم تعزى لمتغيرات الدراسة(المرحلة الدراسية والجنس وسنوات الخبرة و الإعداد التربوي)
Degree of teachers Tolerance to their students' behavioral problems and the extent of the problems confronting the teacher in the light of some demographic variables: Study on a sample of teachers From Al Majma'ah Governorate
Abstract
This study aims to identify the degree of teachers tolerance province collected for behavioral problems of their students , and the extent of the problems confronting the teacher . This study also examined the relationship between the degree of endurance , and the extent of the problems facing the teacher . The study also aimed to determine the differences in the degree of teachers tolerance, and in the extent of the problems confronting the teacher , which is attributed to the phase of study , sex, years of experience, and educational preparation . The sample consisted of 79 teachers in the public schools of the Department of Education Mjmaah . The study used a measure to achieve its goals to determine the degree bearing teachers , and another parameter to determine the extent of the problems teachers face the teacher . The study , including the following:
1 - that there are ( behavioral problems represent 17% of the problems students behavioral examined , can be classified as problems are not borne by the teachers and the parameters , and ( 25) the problem of representing 53% of the problems borne by the teachers and the teachers are average , and (14) the problem representing 30% of the problems incurred by teachers and parameters significantly.
2- There are (25) the problem of the problems of teacher educators and teachers decided that they do not face never , representing 53 % of all the problems that the teacher has been examined in this study. Teachers also acknowledged that there are (22) face a problem sometimes , they represent 47% of the overall problems of the teacher , while it appears from the results of the study and the existence of the problems faced teachers and parameters significantly.
3- There is no statistically significant correlation between the degree of bearing teachers for their students' behavioral problems and the extent of the problems confronting the teacher , and the level of dimensional or total score .
4- There are no statistically significant differences in the degree of bearing teachers for their students' behavioral problems in the province collected due to the variables of the study(Phase school , sex, and years of experience and educational preparation) .
5- There are no statistically significant differences between the mean scores over the face of teachers in the province combined problems are attributable to the teacher study variables (grade , sex, and years of experience and educational preparation)
مجلة السلوك البيئي ( مج2،ع1، يناير 2014،32-110)
دراسة على عينة من معلمي ومعلمات محافظة المجمعة
د.ابراهيم بن عبد الله الحسينان
أستاذ علم النفس التربوي المساعد جامعة المجمعة
المخلص:
هدفت هذه الدارسة إلى التعرف على درجة تحمل معلمي ومعلمات محافظة المجمعة لمشكلات طلابهم السلوكية ، ومدى مواجهتهم لمشكلات المعلم. كما فحصت هذه الدراسة العلاقة بين درجة التحمل ، ومدى ما يواجه المعلم من مشكلات. كما هدفت الدراسة لمعرفة الفروق في درجة تحمل المعلمين والمعلمات ، وفي مدى مواجهتهم لمشكلات المعلم التي تعزى للمرحلة الدراسية ، والجنس ، وسنوات الخبرة ، والإعداد التربوي. وتكونت عينة الدراسة من (79) معلم ومعلمة في المدارس الحكومية التابعة لإدارة التعليم بمحافظة المجمعة . واستخدمت الدراسة لتحقيق اهدافها مقياس لتحديد درجة تحمل المعلمين ، ومقياس آخر لتحديد مدى مواجهة المعلمين لمشكلات المعلم. وخرجت الدراسة بما يلي :
1-أن هناك ( مشكلات سلوكية تمثل 17% من مشكلات الطلاب السلوكية التي تم فحصها ، يمكن تصنيفها على أنها مشكلات لا يتحملها المعلمون والمعلمات ، و (25) مشكلة تمثل53 % من المشكلات يتحملها المعلمون والمعلمات بشكل متوسط ، و (14) مشكلة تمثل 30 % من المشكلات يتحملها المعلمون والمعلمات بشكل كبير .
2-هنالك (25) مشكلة من مشكلات المعلم قرر المعلمون والمعلمات أنهم لا يواجهونها أبداً، وهي تمثل 53% من مجمل مشكلات المعلم التي تم فحصها في هذه الدراسة . كما أقر المعلمون بأن هناك (22) مشكلة يواجهونها أحياناً ، وهي تمثل ما نسبته 47% من مجمل مشكلات المعلم ، بينما لم يتبين من نتائج الدراسة وجود لمشكلات يواجها المعلمون والمعلمات بشكل كبير .
3-لا يوجد ارتباط دال احصائيا بين درجة تحمل المعلمين والمعلمات لمشكلات طلابهم السلوكية ومدى مواجهتهم لمشكلات المعلم ، وذلك على مستوى الابعاد أو الدرجة الكلية .
4-لا توجد فروق دالة احصائياً في درجة تحمل المعلمين والمعلمات لمشكلات طلابهم السلوكية في محافظة المجمعة تعزى لمتغيرات الدراسة(المرحلة الدراسية والجنس وسنوات الخبرة و الإعداد التربوي) .
5-لا توجد فروق دالة احصائياً بين متوسطات درجات مدى مواجهة معلمي ومعلمات محافظة المجمعة لمشكلات المعلم تعزى لمتغيرات الدراسة(المرحلة الدراسية والجنس وسنوات الخبرة و الإعداد التربوي)
Degree of teachers Tolerance to their students' behavioral problems and the extent of the problems confronting the teacher in the light of some demographic variables: Study on a sample of teachers From Al Majma'ah Governorate
Abstract
This study aims to identify the degree of teachers tolerance province collected for behavioral problems of their students , and the extent of the problems confronting the teacher . This study also examined the relationship between the degree of endurance , and the extent of the problems facing the teacher . The study also aimed to determine the differences in the degree of teachers tolerance, and in the extent of the problems confronting the teacher , which is attributed to the phase of study , sex, years of experience, and educational preparation . The sample consisted of 79 teachers in the public schools of the Department of Education Mjmaah . The study used a measure to achieve its goals to determine the degree bearing teachers , and another parameter to determine the extent of the problems teachers face the teacher . The study , including the following:
1 - that there are ( behavioral problems represent 17% of the problems students behavioral examined , can be classified as problems are not borne by the teachers and the parameters , and ( 25) the problem of representing 53% of the problems borne by the teachers and the teachers are average , and (14) the problem representing 30% of the problems incurred by teachers and parameters significantly.
2- There are (25) the problem of the problems of teacher educators and teachers decided that they do not face never , representing 53 % of all the problems that the teacher has been examined in this study. Teachers also acknowledged that there are (22) face a problem sometimes , they represent 47% of the overall problems of the teacher , while it appears from the results of the study and the existence of the problems faced teachers and parameters significantly.
3- There is no statistically significant correlation between the degree of bearing teachers for their students' behavioral problems and the extent of the problems confronting the teacher , and the level of dimensional or total score .
4- There are no statistically significant differences in the degree of bearing teachers for their students' behavioral problems in the province collected due to the variables of the study(Phase school , sex, and years of experience and educational preparation) .
5- There are no statistically significant differences between the mean scores over the face of teachers in the province combined problems are attributable to the teacher study variables (grade , sex, and years of experience and educational preparation)
مجلة السلوك البيئي ( مج2،ع1، يناير 2014،32-110)